ממציא האיפור

אורית ויזל, עבור פורטל היופי הישראלי B beauty14/01/2017

המאפר שהקדים את זמנו ופיתח מוצרי איפור שכולנו צריכות ולא יכולות בלעדיהם, הותיר אחריו חברת איפור מדהימה שעושה בימים אלה עליה לישראל. קבלו את מקס פקטור.


הרבה מסיפורי ההיסטוריה על מותגים מצליחים בכלל ומותגי איפור מדהימים בפרט מתחילים במי שיזם, המציא והקים אותם. גם במקרה הזה מדובר בחלום של איש אחד: מקס פקטור שנולד בשנת 1872 בלודז' (שאז השתייכה לרוסיה וכיום לפולין), עלה בשנת 1914 לאמריקה, שם השתקע בלוס אנג'לס במטרה אחת: לאפר את כוכבות הקולנוע בתקופה ההיסטורית ביותר של התחום, עם סיום עידן הצילום בשחור-לבן וכניסת הצילום בצבע לעולם הסרטים.

 


מהר מאד עשה לעצמו מקס פקטור שם ומוניטין של מאפר מוביל ובעצם צמח להיות המאפר הבכיר ביותר בתחום עולם הקולנוע, מה שהקנה לו שם, מעמד ותפקיד של "המאפר הצמוד" של הכוכבות הגדולות ביותר מאותם זמנים, ביניהן אוה גארדנר, ג'ין הארלו, מרלן דיטריך, מרילין מונרו ואחרות.

 

מקס פקטור. צילום: יחס"צ

 

למרות שיכול היה להסתפק בתואר "המאפר של הסלב'ס", הרי שהתשוקה לחדשנות והאמונה שלכל אישה מגיעה הזכות להיראות זוהרת בדיוק כמו כוכבות הקולנוע, הניעה את מקס פקטור לפתח מוצרי איפור שלא היו קיימים עד כה ובסופו של דבר השתרשו ונהיו חלק מתרבות האיפור היומיומית של כולנו.

 

 

כבר בשנת 1914, כשצפה פקטור בסרט קולנוע הוא נחרד למראה מלאכת האיפור הכבדה והלא אנושית (כך לדבריו) שבה השתמשו המאפרים על פני השחקנים. כתוצאה מכך פיתח את המייקאפ הראשון שהיה בעל טקסטורה גמישה ונושמת ואיפשר לשחקנים להיראות יותר "אנושיים", לטעמו.


שנתיים לאחר מכן הציג מקס פקטור בפני כל מי שרצה לשמוע את ה"אני מאמין" שלו בנושא איפור, על פי התאוריה של פקטור ,שאומצה למעשה על ידי מומחי האיפור והצבע עד עצם היום הזה, איפור חייב להיראות הרמוני: גוון איפור העיניים אמור היה להתאים לסומק ואילו הסומק אמור היה להתאים לגוון השפתון. היתה זו תיאוריה חדשה ופורצת דרך, שכן עד לאותם זמנים איש לא נתן את דעתו על עניין ההתאמה בין גווני האיפור השונים בעת יצירת מראה שלם, "טוטאל לוק".


בשנת 1916 החל פקטור לייצר ולמכור את צלליות העיניים הראשונות וגם עפרונות לגבות- שני מוצרים שאף אחד לא הכיר עד לאותה עת. היתה זו הפעם הראשונה שמוצרי איפור נמכרו והוצעו לשימוש לאישה "הרגילה" (זכות שהיתה שמורה עד אז לכוכבות קולנוע בלבד).


בשנת 1920 המציא פקטור את המושג "מייקאפ" ויצא במקביל עם קו של מוצרי איפור למכירה. המשמעות של המילה "מייקאפ" עבור הנשים היתה "כל הצבעים שמורחים על הפנים של כוכבות הקולנוע", והן התלהבו מהתפיסה החדשנית על פיה יכלו למרוח מוצרים על פניהן ולהרגיש כמו כוכבות קולנוע לרגע אחד.

 

אליזבט טיילור למקס פקטור


בשנת 1928 המציא פקטור את ה- Lip Pomade שלימים שינה את שמו לליפ גלוס. היתה זו הפעם הראשונה שנשים יכלו להעניק לעצמן מראה שפתיים מבריק באמצעות מוצר איפור. מאוחר יותר באותה שנה שינתה השחקנית ג'יין הארלו את גוון שיערה וצבעה אותו לבלונד פלטינה, מה שהצריך ממקס פקטור, המאפר הצמוד שלה, להיערך עם צבעי איפור חדשים שיתאימו וישתלבו בהרמוניה למראה החדש של ג'יין וכך זכו כל הנשים להיחשף ולרכוש עוד גווני איפור מבית היוצר של פקטור.


בשנת 1932 חקר מקס פקטור את נושא ההצללות ואף פיתח מכשיר מיוחד "ביוטי מיקרומטר" , שאיפשר למדוד אזורים בפנים ולסייע לבצע הצללות באופן מושלם. יחד עם זאת טען פקטור לאורך כל השנים כי מעולם לא נתקל בפנים בעלות תווים מושלמים לחלוטין. שלוש שנים לאחר מכן הוא פיתח מייקאפ שנקרא Pan-Cake שהיה למייקאפ הראשון שהצליח להתגבר על האתגר של התאורה המקצועית בקולנוע, שגרמה לגוון העור של השחקנים להיראות כחול או אדום במבחן התוצאה. כשמקס פקטור שם לב שהשחקניות מבקשות לקחת את ה- Pan-Cake איתן הביתה ולהשתמש בו גם ביומיום, הבין כי הוא בדרך לעלות על פוטנציאל מסחרי כביר והחל לשווק את המוצר לכל דורש.

 


הסופרמודל קנדיס סוונפול למקס פקטור


מקס פקטור נפטר בגיל 66 בשנת 1938 ומשפחתו החליטה כי שמו ומורשתו חייבים להמשיך ולהתקיים. בצעד טבעי ומתבקש החליט בנו פרנסיס להמשיך את דרכו ואף לשאת את שמו- מקס פקטור ג'וניור. הג'וניור החדש המציא את השפתון Tru-Color lipstick בשנת 1940, שלראשונה הציע כיסוי בצבע עשיר בפיגמנט לשפתיים מבלי לגרות אותן ו/או לגרום לרגישויות. לצורך בחינת עמידות השפתון הומצאה גם "מכונת נשיקות" מיוחדת שבחנה את עמידותו של השפתון ובדקה את עמידותו בלחץ ובנשיקות מרובות על מודל מיוחד מפלסטיק שדימה שפתיים.


בשנת 1947 הוצג לראשונה המייקאפ במרקם סטיק Pan-Stik make-up אחרי שנים של פיתוח ונסיונות במעבדות הוליווד שכללו בין היתר את איפור רגליהן של דוגמניות והושבתן באור השמש, זאת כדי לבחון אם צבע המייקאפ ישתנה. בשמו של המוצר היה משחק מילים: היה זה מייקאפ במרקם סטיק ובצורת שימוש של ליפסטיק. גם סלוגן המכירות טען כי "קל להשתמש בו כמו בליפסטיק" וכי ניתן ליצור איתו מראה איפור מלא בתוך פחות מעשרים שניות.

 

 מודעות של פעם למוצרי הדגל של החברה

 

בשנת 1953 הוצג לראשונה Creme Puff Make-up, המצאה חדשנית שהציגה מייקאפ ופודרה במוצר אחד. התחושה על העור היתה של קרם בעוד שהמוצר באריזתו נראה ואיפשר שימוש כמו פודרה לכל דבר. בשנת 1954 הוצג לראשונה למכירה מוצר בעל שם מוזר: Erace . היה זה למעשה הקונסילר הראשון בהיסטוריה, שהציע כיסוי של כל מה שהמייקאפ לא הסתיר: פצעונים, כתמים, כהויות ועוד. עם כניסת עידן הטלויזייה בצבע, פיתחה חברת מקס פקטור בשנת 1955 את Hi-Fi fluid make-up , מייקאפ שהציע מרקם עור זוהר שהצטלם ועבר יפה את המסכים. בשנת 1958 גאל מקס פקטור את מציבור הנשים מהצורך להשתמש בקרם שחור לצביעת הריסים והמציא את המסקרה הראשונה שיש לה ידית עם מברשת.

 

 ג'יזל בונדשן למקס פקטור


בשנת 1984 נפתח מוזיאון מקס פקטור בהוליווד, שם ממוקם עד היום גם סטודיו מקצועי לאיפור של החברה ובשנת 1991 נרכשה "מקס פקטור" על ידי חברת פרוקטר אנד גמבל העולמית. בשנת 2001 משיקה החברה לראשונה שפתון עמיד ל- 12 שעות שנושא את השם Lipfinity שהיה ללהיט באופן מיידי. בין השנים 2006 ל-2008 נמכר השפתון הזה בעולם בכל 9 שניות ובכך היה לשפתון העמיד המדובר ביותר בעולם. בשנת 2009 משיקה החברה את המסקרה המאריכה False Lash Effect עם אפקט הריסים המלאכותיים, שהופכת להיות המסקרה המדוברת ביותר בעולם כולו.

 

 מדונה למקס פקטור


מאז שנת 2004 הצטרפה אל החברה המאפרת המדוברת והמוערכת ביותר בעולם – פאט מקגראת' בתפקיד המנהלת האומנותית. פאט, שאיפוריה מככבים בכל תצוגות האופנה הנחשבות ביותר, העניקה לקו המוצרים של מקס פקטור משב רוח רענן ועדכני והביאה את מוצרי החברה לשימושם של המאפרים מאחורי הקלעים של מסלולי התצוגות הנחשבות ביותר בעולם, כשאחד מרגעי השיא עד כה, היה בעת השקת קולקציית האיפור בהשראת הסרט STAR WARS אותה יצרה פאט בשיתוף פעולה של המותג ושל יוצרי הסרט:

 

 

בכך מקיימת מקגארת' את חזונו של פקטור המייסד, שהיה הראשון שקיבל את פרס האוסקר על מלאכת האיפור, בזכות מראות האיפור שיצר ולא פחות, בזכות המוצרים שהמציא עבור הכוכבות ובצעד כלכלי נכון גם הנגיש אותם למכירה עבור קהל הנשים הרחב.

 

חלק ממוצרי הדגל של מקס פקטור שמגיעים לישראל:

מימין: שפתון LIPFINITY  עטור הפרסים והשבחים, עמיד עד ל- 24 שעות מגיע יחד עם באלם באריזה אחת
שפתון LIPFINITY COLOR & GLOSS  דו צדדי עמיד עד ל- 10 שעות ומשולב עם גלוס

מסקרה מאריכה  FALSE LASHE EFFECT לקבלת מראה של ריסים מלאכותיים  

מסקרה מעבה 2000CALORIE  מעניקה נפח לריסים עד פי 3 , עמידה מאד ומתאימה לעיניים רגישות.

 

 

חלק ממוצרי "מקס פקטור שמגיעים לישראל: 

מימין: פריימר FACEFINITY מונע הברקה, מחליק את מרקם העור ושומר על מראה איפור עמיד לאורך כל היום.

מייקאפ MIRACLE MATCH להתאמת גוון מושלם ולמראה "איפור ללא איפור" 

מייקאפ SKIN LUMINIZER MIRACLE למראה עור בריא, זוהר ורווי בלחות

פודרה FACEFINITY COMPACT המרקם משי נטול שומן, מקבעת את האיפור לאורך כל היום ומונעת הברקות.

 

גם בעידן של היום, משתמשת חברת מקס פקטור בשירותיהן של דוגמניות שוות במיוחד: רק לאחרונה הודיע המותג על הצטרפותה של הסופרמודל ומלאכית "ויקטוריה'ס סיקרט", סטלה מקסוול לתפקיד "הפנים" של המותג, לצידה של מלאכית "ויקטוריה'ס סיקרט" אחרת, קנדיס סוונפול ואיתן הסופרמודל ההולנדית ריאן טן האקן.

 

 גווינית' פאלטרו למקס פקטורגווינית' פאלטרו למקס פקטור

 

גם הסלבס מפרגנות וברשימת הכוכבות הידועות שהצטלמו עבור המותג ניתן למנות את מדונה, הסופרמודל ג'יזל, והשחקנית גווינת' פאלטרו. אפילו הקליינטית מס' 1 של מקס פקטור, השחקנית מרילין מונרו המנוחה משמשת כ"פנים" של המותג, לאחר שלפני שנתיים רכשה החברה את הזכויות לשימוש בשמה ובתמונתה.

 

מרילין מונרו ונורמה ג'יין למקס פקטורמרילין מונרו ונורמה ג'יין למקס פקטור


מקס פקטור ייזכר לנצח בזכות גישתו שבמסגרתה האמין כי כל אישה יכולה להיראות זוהרת, מה שהנחה אותו לערוך שינוי מהותי והיסטורי בעולם היופי של הנשים כפי שהיה מוכר להן עד לאותה תקופה.

 



בימים אלה עושים מוצרי החברה "עלייה מחודשת" לישראל והחל מהחודש הבא יוצעו למכירה ברחבי הארץ. למאפרים מקצועיים ותלמידי איפור תינתן האפשרות להגיע אל אירוע השקה ייחודי של המותג שייערך בתאריך 6 לפברואר בתל אביב, בשעות אחה"צ, במסגרתו יעביר המאפר הבינלאומי של מקס פקטור, מר ראיין טולומיי, כיתת אומן ייחודית למאפרים בלבד.


 


מאפרים ותלמידי איפור, המעוניינים להצטרף אל ארוע השקת המותג מוזמנים להתקשר: 054-4332600

x